nieuwsbericht 2024-05

Fiscus vijf jaar onder toezicht van Autoriteit Persoonsgegevens

De Belastingdienst komt vijf jaar onder toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) te staan. De fiscus komt onder een vergrootglas te liggen om “tot een duurzame verbetering van de bescherming van persoonsgegevens van burgers en bedrijven te komen”.

De AP heeft de afgelopen jaren vaker onderzoek gedaan bij de Belastingdienst omdat die niet goed omging met persoonsgegevens. De berichtgeving rond de database Risico Analyse Model (RAM) was de druppel die de AP ertoe zette om bij de Belastingdienst een “toezichtsarrangement” in te stellen.

Vorig jaar kwam naar buiten dat de Belastingdienst tot 2021 op grote schaal persoonsgegevens verzamelde van belastingbetalers voor het toezicht en de bestrijding van fraude. Dat gebeurde volgens de AP waarschijnlijk zonder grondslag. De data werden opgeslagen in RAM. Daar doet de AP al onderzoek naar.

De AP praat ook met medewerkers van de fiscus. Van Rij: “Op basis van deze gesprekken besluit de AP welke acties zij nodig acht”, aldus de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. De waakhond kan bijvoorbeeld vragen om tussentijdse onderzoeken van nieuwe processen en systemen bij de Belastingdienst.

 

Voortgang modernisering ICT-systemen van Belastingdienst

De staatssecretaris van Financiën heeft de Eerste en Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van het moderniseren van de ICT-systemen van de Belastingdienst.

De staatssecretaris zet uiteen dat het moderniseringstraject volgens planning verloopt, maar dat verschillende factoren het verdere verloop kunnen beïnvloeden. De recente arresten van de Hoge Raad over de box 3-wetgeving zullen bijvoorbeeld invloed hebben op deze planning. De Belastingdienst bestudeert de uitspraken en zal het parlement informeren als meer duidelijkheid is te geven over de consequenties. Ook tijdens de modernisering gaat het heffen en innen van belastingen en premies gewoon door. Daarvoor bouwt de Belastingdienst op een robuust ICT-landschap, aldus de staatssecretaris. De stevigheid van dit fundament hangt af van de aanwezigheid van de benodigde eigen en externe expertise. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt blijft de Belastingdienst hiervoor ook afhankelijk van externe inhuur.

 

In oktober meer duidelijkheid over rechtsherstel box 3

Staatssecretaris Idsinga informeert de Tweede en Eerste Kamer over de arresten van de Hoge Raad over box 3 en het proces van het rechtsherstel. De Hoge Raad heeft eerder dit jaar in diverse zaken arrest gewezen over de Wet rechtsherstel box 3 en de Overbruggingswet box 3. Naar aanleiding van deze arresten moet aanvullend rechtsherstel worden geboden.

Een aantal vraagstukken heeft de Hoge Raad niet expliciet beantwoord. De Hoge Raad heeft wel als algemeen uitgangspunt overwogen dat voor het begrip ‘werkelijk rendement’ zoveel mogelijk moet worden aangesloten bij het rendementsbegrip dat de wetgever bij de vormgeving van het forfaitaire stelsel in box 3 voor ogen had.

Nadat de definitie van werkelijk rendement en de doelgroep zijn vastgesteld, kan de Belastingdienst starten met de uitvoering van het (aanvullend) herstel box 3. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn: het informeren van de belastingplichtigen binnen de doelgroep, het ontwikkelen van een formulier wat gebruikt kan worden en het inrichten van processen voor automatische verwerking bij het opleggen van definitieve aanslagen en verminderingsbeschikkingen. Uiteindelijk mondt dit uit in de vaststelling van definitieve aanslagen en verminderingsbeschikkingen waarmee herstel geboden worden. Het vaststellen van de doelgroep en de definitie van werkelijk rendement wordt beoogd voltooid te zijn in augustus 2024. In oktober 2024 worden alle belastingplichtigen geïnformeerd over het vervolgproces.

Onze diensten