nieuwsbericht 2025-06

Verplichte AOV voor zzp’ers

Een AOV is een verzekering die uitbetaalt als je voor lange tijd ziek of arbeidsongeschikt wordt. Zo’n verzekering is nu nog niet verplicht voor ondernemers.

Veel zelfstandigen hebben nu geen AOV. Ze hebben soms andere oplossingen om het financiële risico bij arbeidsongeschiktheid te verminderen.

In een wetsvoorstel uit september 2025 staat dat de AOV verplicht wordt voor zelfstandigen die aangifte inkomstenbelasting als ondernemer doen.

Het doel van de wet is ondernemers helpen als ze lange tijd hun werk niet kunnen doen, bijvoorbeeld door ziekte. Zo’n wet is er wel voor werknemers met een contract, maar niet voor zzp’ers. De regels en het moment waarop de verplichte AOV er komt, staan nog niet vast. Eerst beoordeelt de Raad van State het voorstel. Daarna kan de Tweede Kamer het nog aanpassen en erover stemmen. Tot slot moet de Eerste Kamer het voorstel goedkeuren.

Het Ministerie van Sociale Zaken verwacht dat de verplichting in 2030 in zal gaan.

 

Ziekenhuizen willen ‘slimme’ suikertaks

Ziekenhuizen willen dat het nieuwe kabinet meer maatregelen neemt om te voorkomen dat mensen gezondheidsproblemen krijgen. Ze pleiten onder meer voor een ‘slimme suikertaks’, waarbij de heffing op eten of drinken hoger wordt naarmate er meer suiker in zit. Dat moet mensen stimuleren om gezonder te leven.

De koepelorganisatie van universitair medische centra, UMCNL, noemt dat een ‘beweging van zorg naar gezondheid: pas het zorgstelsel zo aan dat investeren in preventie daadwerkelijk gaat lonen.’ Nederland heeft met de andere landen in de NAVO afgesproken om meer geld uit te trekken voor defensie. UMCNL wil dat een deel van dat geld naar de zorg gaat.

 

CPB-onderzoeker pleit voor kilometerheffing

De maatschappelijke kosten van autoverkeer nemen de komende decennia fors toe, terwijl de belastingopbrengsten juist dalen door de opkomst van elektrische voertuigen. Volgens CPB-onderzoeker Koen van Ruijven is een gedifferentieerde kilometerheffing — waarbij de belasting afhangt van tijd, plaats en voertuigtype — de enige toekomstbestendige manier om de maatschappelijke schade van autorijden eerlijk te verdelen. Dat schrijft hij in vakblad ESB.

Van Ruijven wijst erop dat automobilisten weliswaar hun eigen reiskosten betalen, maar niet de schade die hun gebruik veroorzaakt aan anderen. Parkeerdruk, geluidsoverlast, luchtvervuiling, CO₂-uitstoot en files zorgen voor miljarden aan maatschappelijke kosten die nu grotendeels door de samenleving worden gedragen. In 2018 bedroegen die kosten naar schatting 28,7 miljard euro, vooral door verkeersongevallen (10 miljard), files (8,1 miljard) en infrastructuur (6,8 miljard).

Het huidige belastingstelsel is niet toekomstbestendig. Belastingen op bezit (zoals de motorrijtuigenbelasting) prikkelen mensen nauwelijks om minder te rijden, terwijl juist het gebruik maatschappelijke schade veroorzaakt.

Een effectieve belasting moet aansluiten bij het moment en de plaats waar schade optreedt. Een rit door de binnenstad in de spits veroorzaakt veel meer maatschappelijke kosten dan een rustige rit op het platteland. In drukke stedelijke gebieden kunnen de kosten door files oplopen tot meer dan 800 euro per duizend kilometer, terwijl die op stille wegen een fractie bedragen. Daarom pleit Van Ruijven voor een kilometerheffing die varieert naar tijd, plaats en voertuigtype. Zo’n systeem zorgt ervoor dat de vervuiler betaalt, en dat automobilisten worden gestimuleerd om buiten de spits te rijden of vaker het openbaar vervoer te nemen. Volgens buitenlandse voorbeelden, zoals in Stockholm en Singapore, neemt de weerstand tegen dergelijke heffingen vaak af zodra de voordelen — minder files en kortere reistijden — zichtbaar worden.

Onze diensten